První pasti nové firmy

Pokud jste už založili firmu, asi byste chtěli začít podnikat, že. Na to potřebujete třeba e-mail, telefon a odvážnější z nás se chtějí hned stát plátci DPH, protože tuší, že bez toho se s nimi nikdo nebude seriózně bavit a velcí hráči s vámi neuzavřou ani rámcovou smlouvu.

Základní past spočívá v tom, že než vás zaregistrují jako plátce DPH, musíte už podnikat (resp. vyvíjet ekonomickou činnost). Krapet začarovaný kruh, jak jsem se dneska dozvěděl od paní za přepážkou finančního úřadu. Taky jsem se dozvěděl, že si za to lidi můžou sami, ale to už je jiná kapitola.

Jo, a taky, musíte komunikovat prostřednictvím datové schránky, protože jinak vám hrozí pokuta 2 000,- Kč. Že poště trvá 10 dnů, než vám doručí heslo? Je to trochu oříšek, ale řešení to má.

Jak na registraci DPH v roce 2017?

V bance

Nemáte-li ještě k dispozici bankovní účet, do banky půjdete nejdřív, protože si musíte nechat zrušit technický účet a založit běžný podnikatelský účet (nebo jeho ekvivalent), na který se převede základní kapitál vaší nové firmy. I když třeba nepotřebujete hned nic platit, tak určitě proto, abyste mohli číslo účtu napsat na registrační formulář pro daň z příjmů. Smlouvu o založení bankovního účtu naskenujte, budete ji totiž přikládat k žádosti o DPH.

Abych nezapomněl, když už budete v bance, nezapomeňte si nechat zřídit kartu! Obvykle chvíli trvá než vám ji doručí a vy ji budete brzy potřebovat.

Na poště

Proč jdete na poštu? Přece pro heslo k datové schránce, abyste vůbec mohli začít komunikovat s finančním úřadem. Jestli jste stihli nějak spotřebovat deset dnů mezi zápisem do obchodního rejstříku a návštěvou finančního úřad, pravděpodobně už vám heslo přišlo do vlastních rukou. Jestli ale tlačíte na pilu a chcete začít co nejdřív vystavovat faktury jako plátce DPH, heslo ještě neznáte.

Trik je v tom, že ho znát ani nemusíte. Musíte si nechat vystavit nové heslo, což se dá jednou jedinkrát udělat zdarma. Až pak dostanete nepotřebný dopis s již neplatným heslem, proklejete pár neschopných politiků, kteří tuhle taškařici vymysleli, a jedete dál.

Na finančním úřadu

Luxus moderní doby spočívá mimo jiné v tom, že přepážková úřednice na finančním úřadu vás vybaví lejstrem, které opravdu není k dispozici na webu. Vyplníte ho rukou, naskenujete (nebo vyfotíte) a přiložíte k elektronicky vyplněné žádosti. Kdybyste ho nepřiložili, budou žádost dost možná pěkných pár dnů ignorovat a registraci k DPH vám nakonec nepovolí (to si nevymýšlím, skutečně cituji překážkovou paní). Nevím, jestli to tak funguje všude, ale můj úřad to takhle zvláštně praktikuje. A personál je obzvláště odolný vůči představám mladých nadějných podnikatelů.

S elektronickou žádostí, resp. s tím dodatečným lejstrem, se pojí nutnost prokázat ekonomickou činnost. Doporučuji získat nějaké objednávky od plátců DPH (realizovat je pak nemusíte), bonusem mohou třeba rámcové smlouvy či jiné dohody.

Pokud máte třeba i faktury od plátců, naskenujte je a přiložte. Nemusíte se bát je přijmout, i když ještě nejste plátce. DPH si uplatníte zpětně až za 12 měsíců. Ne úplně na všechno, ale úplně v pohodě na běžné doklady k nákupu předmětů sloužících k uskutečňování ekonomických činností. Běžné kancelářské vybavení, nájmy, platby telco operátorům, pořízení zásob atd., do toho obvykle spadají.

Nevím jak jinde, ale ode mě chtěli na finančním úřadu i souhlas vlastníka nemovitosti s umístěním sídla společnosti. Proto se hodí mít ho naskenovaný a přiložit k žádosti raději rovnou.

Protože finanční úřad je od přírody podezíravý, budou se vás ptát třeba i na to, kdo vám vede účetnictví. Vede-li vám účetnictví nějaký subjekt zvučného jména, prý to registraci pomůže.

Hodně také pomůže – prakticky lze říct, že to bez toho ani nejde – doplnit finančnímu úřadu představu o tom, co budete vlastně dělat a jak to budete dělat. Od koho budete nakupovat, komu prodávat, atd. Chystáte-li se třeba vyrábět něco neobvyklého, neváhejte výrobní proces alespoň heslovitě popsat. Honosně tomu na úřadu říkají byznys plán, ale stačí jim vlastně velmi hrubá představa. Hlavně aby to souhlasilo s doklady, které budete předkládat.

Pokud si nejste jisti, zda vaše doklady potvrzují uskutečňování ekonomické činnosti, doporučuji na místě hned konzultovat s příslušnou pracovnicí. Obvykle je z oddělení vyměřovacího nebo jak se to zrovna jmenuje. Nebude to sice závazné, ale lepší než drátem do oka.

Když to všechno datovou schránkou podáte, nezbývá než čekat a modlit se, aby úřad rozhodl ve váš prospěch. A aby se to stalo dříve, než za 30 dnů. Počítejte samozřejmě s tím, že se třeba na finanční úřad během té doby podíváte za účelem registrace plátce DPH i osobně, protože budete vysvětlovat, jak upřímně to vlastně myslíte.

Neocenitelným pomocníkem je alkohol, který doporučuji mít připraven po každé návštěvě finančního úřadu ve značném množství. Na úřadu samotném nemá cenu se rozčilovat.

Hodně štěstí a nervy z oceli!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.