Finance

Banka nás má ráda

Dlouho jsem neplatil skoro nic (přestože to nic nebyla úplná nula) a hlavně jsem měl k dispozici bezkonkurenčně nejlepší Internetové bankovnictví v ČR. eBanka, a.s. mi dnes opět udělala radost, když před svých připravovaným prodejem oznámila, že nebude zpoplatňovat příchozí platby s platností od 1.7.2006.

Banka pravděpodobně zavádí toto opatření s cílem získat před možným prodejem ještě co největší retailový podíl, ale to mi nijak nevadí, protože ušetřím měsíčně bratru pět v českejch. Významné zlevnění služeb nasvědčuje tomu, že se skupina vlastníků banky snaží zvýšit cenu nárůstem podílu na trhu a tedy by mohlo být jasným signálem o jejím blízkém prodeji. Hádám, že do konce roku změní majitele a docela by mě zajímalo, kdo to bude.

Proč volím školné?

Tuhle mi jeden student docela dost vysoké školy řekl, že dokud on bude studovat, bude volit červené, protože mu nezavedou školné. Přišlo mi to smutné a jemu trvalo nějakou chvíli než pochopil základní rovnici aktiv, pasiv a sedření z kůže. Shrnuto do zkratky máme dvě velice prosté možnosti.

Číst dále

Dokud je ještě čas

Jak to vypadá, budeme mít vládu magorů (většinou přestárlých). Volby jsou za dveřmi, ale průzkumy veřejného mínění ukazují, že ta vláda bude vládnout převážně magorům. Takže by se mohlo zdát, že je vlastně všechno v pořádku. Problém mají lidé, kteří nechtějí strávit polovinu každého roku nezištnou prací pro stát.

Číst dále

Bojovníkem za legalizaci proti své vůli

Nezvykle často poslední dobou komentuji na různých webech příspěvky typu “… ale kvůli mně nikdo nezačne používat ODF, takže musím krást software” a podobně. Stávám se tak bojovníkem za legalizaci proti své vůli. Ve skutečnosti je to totiž boj proti omezenosti, lenosti a alibismu. Stojí mě to sice čas, ale narozdíl od ostatních prostě nezůstanu stát v koutku a shrbeně se dívat, jak mi někdo říká, co mám dělat nebo jaký software si kvůli tomu musím koupit. Jsem svobodný, mám právo volby a nikdo mě beztrestně nemůže nutit krást.

Číst dále

Draze bezpečně online

Zhruba 450 tisíc Kč vydaných na projekt bezpecneonline.cz bylo utraceno nějak takto:

Doména bezpecneonline.cz a roční webhosting 4 000,- Kč
Projektová analýza 35 000,- Kč
Práce webdesignera na grafické verzi webu 30 000,- Kč
Práce webdesignera na textové verzi webu 5 000,- Kč
Konzultace SEO experta 30 000,- Kč
Práce odborného překladatele 30 000,- Kč
Konzultace odborníka na přístupnost 30 000,- Kč
Práce copywritera 30 000,- Kč
Práce grafika (logo, ikonky a vypůjčený layout) 30 000,- Kč
Vyhotovení projektové dokumentace 35 000,- Kč
Certifikace shody s metodickými pokyny, best practices a dalšími normami 40 000,- Kč
Školení uživatelů 40 000,- Kč
Telefony, pohonné hmoty a ostatní nezbytná režie 2 000,- Kč
Daň z přidané hodnoty 64 800,- Kč

Poměrná část platů, sociálního a zdravotního pojištění zaměstnanců Ministerstva Informatiky, kteří vystupovali v rolích:

  • odpovědná figurka,
  • projektový manažer,
  • vševědoucí asistent(ka)
45 000,- Kč

Důležitá poznámka: Ceny jsou průběžně korigovány podle odhadů odborníků na slovo vypůjčených, kteří to berou velmi vážně. Takže jsem vyhodil tiskovku za dvacet a snížil cenu za roční hosting o šest. Také jsem změnil některé práce na konzultace, aby bylo jasné oč jde.
Martinovy přípomínky jsem zapracoval rozpuštěním některých částek do všeobhajující položky projektová analýza, nezbytného vyhotovení projektové dokumentace, certifikaci shody s metodickými pokynyškolení uživatelů.

Číst dále

Nulová satisfakce

Když tak čtu on-line zprávy, říkám si, jak je možné, že to snad každý obyčejný smrtelník předvídal v lednu a odpovědní činitelé nehnuli do tohoto týdne ani prstem. Vybavuji si scénu, ve které stojíme s tátou ve dveřích garáže a v pauze na cigárko uprostřed hluboké noci vedeme chlapskou debatu. O autech, o zákulisí účetnictví v SAP R/3 a o sněhu. Vzpomínám si, jak jsem nahlas přemýšlel, co se asi stane až ty obrovské hromady sněhu budou tát. Taky na to, jak mě napadlo, že to asi nebude nic veselého.

Nejsem rád, že se to stalo a vůbec mě neuspokojuje, že jsem to tušil. Je mi z toho zatraceně smutno.

Daňově odečitatelné školné

Pro podnikatele a firmy jsou náklady na vzdělání své a svých zaměstnanců daňově uznatelné. Běžný občan tuto možnost nemá (základní vzdělání, co se rozsahu i kvality týče, mu platí stát). Navíc je u nás stále otevřená otázka školného, ale není populací kladně vnímána.

Politici zatím nepovažují školné za nosné téma (když bylo nosné v minulých volbách, nechali ho vyšumět), takže se o něm moc nemluví a pomalu upadá v zapomnění. Raději se šťouráme ve vlastních výkalech typu aférky politiků a korupční skandálky.

Číst dále

Progresivní ekonomika

Zase nám poskočil hrubáč. Pěkné. Ale jak ten růst udržet? Jako vždy je tu nějaký ten radikální koncept. Nevim, jestli to tady už bylo nebo ne, ale napadlo mě to, když jsem přemýšlel, jak zase budu platit daň z příjmů. Ne, že bych na to neměl, ale dát peníze státu mi přijde jako házení perel sviním.

Odložení daňové povinnosti se závazkem

Říkám tomu pracovně odložení daňové povinnosti se závazkem. Protože mám rád jednoduchá řešení složitých problémů, jádro celého radikálního konceptu je banální.

Představte si poplatníka, který má platit milion korun na dani z příjmů. Ministerstvu financí samozřejmě hladově svítí oči, protože nepřemýšlí jako podnikatel (uvažuje se tam převážně nad tím, jak udělat další díry do prázdné státní pokladny).
Mě, protože jako podnikatel přemýšlím (nebo si to alespoň rád namlouvám každý večer ve sprše), napadá, že by stát mohl na část daňové povinnosti, třeba na půl milionu korun (říkejme tomu padesát procent), poskytnout roční (případně delší) odklad.

Řeknete si možná, že to by byla paráda, ale od státu by to bylo stejně krátkozraké, jako je jeho chamtivost po celém milionu. Správná úvaha. Jednoduše proto, že s tou daní dopředu počítá a v rozpočtu už je dávno utracená. Rád bych použil slovo investovaná, ale můj stát mě posledních několik let nechává na pochybách. Takže odklad ano, ale …

Číst dále

Účinná reklama

Určitě jste někdy slyšeli rádio, takže máte alespoň hrubou představu o tom, jakou část vysílání komerčních rádií vyplňuje reklama oddělená do celých víceminutových bloků. Stejně tak jste se někdy určitě dívali na televizi. Možná jste, stejně jako já, měli z televize pocit, že se skládá převážně z reklamy. Ve skutečnosti reklama v televizi tvoří více než deset procent vysílacího času a bloky teleshoppingu jsou pětkrát delší než pauza, ve které si dojdete na záchod, uvaříte kafe a dáte si oběd nebo cigárko.

Číst dále