Účinná reklama

Určitě jste někdy slyšeli rádio, takže máte alespoň hrubou představu o tom, jakou část vysílání komerčních rádií vyplňuje reklama oddělená do celých víceminutových bloků. Stejně tak jste se někdy určitě dívali na televizi. Možná jste, stejně jako já, měli z televize pocit, že se skládá převážně z reklamy. Ve skutečnosti reklama v televizi tvoří více než deset procent vysílacího času a bloky teleshoppingu jsou pětkrát delší než pauza, ve které si dojdete na záchod, uvaříte kafe a dáte si oběd nebo cigárko.

A co třeba noviny? Čtete noviny? Z novin mám od páté třídy základní školy pocit, že jsou reklamy plné (proto je čtu sotva jednou do roka). Není to samozřejmě nic okometricky velkého, mám na mysli hlavně skrytou reklamu a PR lobbing. Najdou se samozřejmě i výjimky, ale většina novin je jasnou reklamou minimálně na určité politické směry. V novinách se jako bonus objevuje reklama negativní. Prostě se o někom napíše, že je velké štětinaté prase (většinou mají noviny pravdu, takže je skoro nikdo nežaluje). Dobrou ukázkou jsou tzv. dánské karikatury, což byla ve skutečnosti jen velmi účinná negativní reklama na Islám.

Co třeba Internetová rádia? Dnes (buďme upřímní, včera tomu nebylo jinak) máte na výběr z nepřeberného množství čistě Internetových rádií, která reklamu nevysílají. Ona by možná ráda tu reklamu vysílala, ale nezdá se mi, že by se inzerenti mohli zrovna přetrhnout. Takže vzduch je zatím čistý.

Říkám si ale, jestli oni inzerenti nejsou tak trochu trubky. Vždyť, která reklama může být účinnější než ta odvysílaná v Internetovém rádiu? Když někdo poslouchá Internetové rádio, většinou přece sedí u pécéčka. Stačí několik málo vteřin, ve kterých zazní URL vašeho skvělého webu. Co myslíte, kolik procent lidí se alespoň nemrkne, jak skvělou dovolenou mohli mít? Jakou koupelnu by si mohli koupit? Když nakupování na Internetu je tak snadné, kolik procent lidí si nakonec nekoupí produkty, které jste jim chtěli prodat? Je to, jako kdyby stáli u vás v obchodě, drželi v ruce balík peněz a jen čekali, až jim poradíte, za co je mají utratit.

Kouzlo reklamy na Internetovém rádiu, když odhlédneme od příznivých cen (většinou blízkých nule), je také v tom, že ji nelze regulovat. Zatím totiž neexistuje síla, která by se seriózně zabývala regulací reklamy v Internetových médiích.

Možná, že se mýlím. Třeba už to dávno někdo změřil peoplemetrem (nebo si přečetl logy) a ukázalo se, že by nakonec váš web nenavštívil nikdo. Ať je to jak chce, zatím mi vyhovuje současný stav. Můžu poslouchat muziku celý den, nemusim za to skoro nic platit a reklama nikde.

2 myšlenky k “Účinná reklama

  1. vazne myslite, ze je z obchodniho hlediska zajimave mit reklamu v radiu, ktere ma poslouchanost radove v tisicich (a spis v jednotkach nez v desitkach — viz udaje z Winamp Media Library)? a kdyz jsou uzivatele vicemene nahodne rozeseti po celem svete?

  2. Dobrý den Václave,

    kouzlo čistě Internetového rádia se skrývá podle mě i v tom, že provozovatel může docela přesně lokalizovat své posluchače, takže rozprostřenost bychom tím měli vyřešenou. Kdyby se jednalo o celý svět, bude mít taková reklama smysl, pokud budete své produkty do celého světa prodávat.

    Bavíme-li se o možnosti oslovit desítky posluchačů a přitáhnout tím desítky budoucích kupců, pravděpodobně bude cena reklamy zanedbatelná, ale váš zisk může být (vzhledem k vynaloženému usilí) velmi vysoký.

    Děkuji za názor, křestní jméno, háčky i čárky. A přeji pěkný den.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..