Herostratus aneb zapalte fórum!

Říká vám to jméno něco? Pokud ne, tak si ve zkratce řekněme, že Herostratus byl chlapík, který — jen proto, aby se zapsal do historie — zapálil před 2 364 lety Artemidin chrám. Protože stavba byla v toptenu své doby a nikdo neměl zájem na spálení dalšího chrámu nějakým Herostratovi podobným hejskem, odsoudili ho šmahem k smrti. S tím asi Herostratus tak nějak počítal, ale možná nečekal, že součástí rozsudku bude zapovězení jakékoli zmíňky o něm na věky věkův. Co pravděpodobně nečekali soudci, byl důsledek.

Přestože bylo Herostratovo jméno zapovězeno, dnes si o něm čteme jako o klasickém případu Streisand efektu, což je jev popsaný paradoxně až o 2 359 let později. Tehdy totiž požadovala jedna hasnoucí hvězda stažení fotky svého domu z Internetu, v důsledku čehož se tato fotka prakticky přes noc stala na pár dnů v síti nejpopulárnějším obrázkem.

Takových případů je samozřejmě víc. Stovky let před Kristem to byla možná záměrná zmíňka v letopisech, dnes je to sport. Na Internetu najdete ve velmi krátkém čase stovky tisíc dobrovolníků, z nichž většina ani nebude vědět proč, ale velmi ochotně a zcela zdarma rozšíří libovolnou informaci — stačí, když bude mít lehkou příchuť nelegálna. Ať už ve formě duplikování informace na svém webu nebo formou odkazování na web, který má být předmětem cenzury, informace se bude šířit, eh … rychlostí myšlenky.

Těchto následků si totiž během velmi krátké doby (obvykle se jedná maximálně o hodiny) všimnou roboti, kteří indexují webové stránky pro účely vyhledávání, to způsobí lavinovitý ohlas a tak dále a tak podobně. Důsledky asi nemusím popisovat.

Univerzální rada (hlavně pro kuchyňářské šéfy) zní: Pokud chcete, aby se o něčem vědělo opravdu hodně a opravdu všude, pokuste se to nechat soudně zakázat.

3 myšlenky k “Herostratus aneb zapalte fórum!

  1. Problémem je, že ta informace se musí týkat nějaké veřejně známé osoby, kauzy, budovy, předmětu … atd.

    Když bych se chtěl teoreticky sebepropagovat tak prostě nemůžu, protože mě nikdo nezná, to bych opravdu musel udělat něco tak brutálního abych skončil ve správách na Nově a to by mi ta publicita pak byla k ničemu, protože bych byl v chládku a to buď vězení nebo mrazáku.

    Prostě známý problém slepice a vejce, na to abych se stal populárním musím být populární (případně ta informace).

  2. Zdravím Petře!

    Nejde ani tak o to, co byste musel udělat, abyste se stal populárním. Na to si dnes stačí najmout béčkovou PR agenturu, která vás dostane do bulváru, následně vás nechá na Nově označit za celebritu a máte to doma. Není to až tak nákladné, jak by se mohlo zdát — basa ani mrazák nejsou nutné. Problém, který jsem zde popisoval, je o té druhé straně. Čili, jak se stát přes noc velmi nepopulárním díky elementární neznalosti staletími prověřených pravidel fungování vosího hnízda.

    Přeji příjemný den!

  3. Přesto si myslím že jsou určité obory které se PR agenturám prosazují lépe než jiné. Na druhou stranu nemyslím si že platí rovnice kdo je v Blesku a na Nově je slavný. Možná trapný ale slavný fakt nevím.

    Je pravdou že nepopularita se získává opravdu snadno a drží věky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..